fbpx

Ako bude vyzerať náš obor v budúcnosti?

Finančné sprostredkovanie resp. finančné poradenstvo sú druh podnikania, ktorý je založený hlavne na aktívnom získavaní nových klientov a starostlivosti o existujúcich. Finančné poradenstvo má za sebou bohatú, nie vždy pozitívnu históriu. Vešteckú guľu nemá nikto, takže uvedené myšlienky sú úvahami k danej téme, odhadom vývoja a bilancovanie pozitív a negatív súčasných trendov.

Ako to začalo a kde sme dnes

Po revolúcii sa veľa rôznych finančných poradcov snažilo presadiť na trhu. Prišli prvé komerčné poisťovne a možnosť sprostredkovať poistenie. A keďže vtedy ešte neboli mobilné telefóny, najjednoduchšia cesta bola „zvonkohra“ – teda poradcovia obiehali bytovky a zvonili pri dverách. Spôsobilo to veľmi negatívny pohľad na profesiu finančných poradcov, najmä predajcov životného poistenia. Dodnes si bežní ľudia spájajú „kravaťákov“ hlavne s poisťovákmi, čo samozrejme nie je vždy ten správny pohľad. Trh sa mení a aj spôsob oslovovania je dnes oveľa profesionálnejší.

Stále sa však nájdu ľudia, ktorí vyťahujú minulosť a na základe nej hodnotia prítomnosť, čo pochopiteľne nie je veľmi racionálne. Finančná gramotnosť na Slovensku je aj dnes stále veľmi nízka a lepšie to nebolo pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi. Negramotní boli aj samotní finanční poradcovia. A keďže nemali dostatok informácii, často predávali predražené a nevýhodné produkty.

Dnes je trh oveľa vzdelanejší, viac regulovaný a aj poradcovia si uvedomujú, že zle mienené rady znamenajú začiatok konca. Tí najúspešnejší finanční poradcovia musia na sebe pracovať dennodenne a neustále sa prispôsobovať meniacemu sa trhu a novým trendom v danej oblasti. Taktiež pomáhajú rôzne stupne vzdelávania a časté kontroly zo strany NBS, ktoré čistia trh a zabezpečujú oveľa vyšší štandard služieb ako kedysi.

Ako to dnes vyzerá vo svete?

Na západe je bežné, že až 90% ľudí má svojho právnika, zubára a psychológa. No nechýba im ani „life planner“– teda človek, ktorý plánuje ich životné ciele a spravuje osobné financie. Takýto človek šetrí ľudom čas, energiu, peniaze a v konečnom dôsledku aj nervy. V našich zemepisných šírkach sú takéto služby ešte len v rozmachu, ale čoskoro bude absolútnou samozrejmosťou aj u nás a bude platiť pravidlo, že „nemať špecializovaného finančného odborníka znamená v prvom rade prichádzať o peniaze.“

Ako bude vyzerať finančné poradenstvo v budúcnosti?

Dnes už bežne hľadáme na internete životných partnerov, televízor, auto, dovolenku. Dokonca dnes už aj samotní finanční poradcovia hľadajú svojich klientov online a úspešne. Svoje finančné plány však stále radšej konzultujeme osobne. Aj tu sa však trendy menia. Ako to teda zatiaľ vyzerá?

Online nadšenci si budúcnosť finančného poradenstva predstavujú veľmi jednoducho – otvorím internetový prehliadač, vyťukám svoju potrebu a nejaký robot mi ponúkne ideálne riešenie pre mňa – hypotéku, úver, poistenie, zbohatnutie. Žiadne osobné schôdzky, žiadne čakania v radoch, žiadne vysedávania na pobočkách. Online bankovníctvo v počítači alebo telefóne je bežnou realitou našich životov už niekoľko rokov, no oblasť finančného poradenstva sa s online realitou začína len pohrávať. Trend sa logicky začal v USA, kde sa stále viac začína presadzovať na úkor tradičného, takzvaného „face-to-face“ poradenstva založenom na osobnom kontakte.

Mnohé finančné weby ako FutureAdvisor, Wealthfront, alebo Betterment sľubujú revolúciu v sektore finančného poradenstva. Kým technologickí nadšenci v nich vidia budúcnosť, iní nimi pohŕdajú a označujú ich „robo-poradcov“, založených viac na algoritmoch ako na reálnych záujmoch klientov.

Podľa nás je však len otázkou času, kedy podobných webov aj na Slovensku vznikne viac. Trh v tejto oblasti sa bude určite meniť a približovať trendom v zahraničí. Okrem samotnej webstránky svoju prácu už dnes propagujeme na sociálnych sieťach Facebook či LinkedIn.

A sme pri podstate veci. Dokáže online finančné poradenstvo úplne nahradiť to klasické? V USA je táto debata na programe dňa a online platformy pútajú pozornosť médií i odborníkov. Prináša totiž úsporu času a peňazí, pričom klientom ponúka vypracovanie finančného plánu „na mieru“. Mnohí však ostávajú skôr skeptickí k tomuto trendu a online nástroje vnímajú len ako doplnok k tradičnému „face-to-face“ poradenstvu. „Online poradenstvo určite nedokáže nahradiť priamy kontakt s klientom, skôr ho môže vhodne dopĺňať,“ myslia si finančný poradcovia na Slovensku. Osobný kontakt je stále najdôležitejší preto, že sa ním priamo buduje vzťah klienta a obchodníka.

Aké sú teda slabiny online finančného poradenstva z dnešného pohľadu?

Zhrnuli sme ich pre vás do šiestich bodov:

  1. Tvárou v tvár

Je prirodzené, že väčšina ľudí sa chce „tej druhej strane“ pozrieť do očí predtým, ako od nej príjme rady. Najmä, keď sa týkajú ich financií. Podanie ruky a očný kontakt sú pre mnohých stále nenahraditeľné.

  1. Kamenné pobočky versus internet

Kamenné pobočky sú symbolom stability a úspechu, zvlášť vo finančnom svete. Klienti si radi obzrú sídlo, prípadne pobočku spoločnosti, ktorej sa chystajú zveriť svoje financie, sami – na vlastné oči.

  1. Bezpečnosť pri komunikácii

Množstvo škandálov spojených s internetovou bezpečnosťou spôsobili, že mnoho ľudí začína mať pocit, že čokoľvek, čo umiestňujú na web, môže byť zneužité.

  1. Menej nedorozumení

Komunikácia tvárou v tvár prináša nesporné výhody výraznejšej spätnej väzby z oboch strán a obmedzuje vznik nedorozumení.

  1. Potreba dôvery

Pri financiách je veľmi dôležitá vzájomná dôvera. Dôvera znamená, že klient je presvedčený, že poradca pracuje v jeho najlepšom záujme. Vzniká a je základom osobných vzťahov. Zatiaľ si nevieme predstaviť, ako si vybudujeme vzťah k neosobnej online platforme.

  1. Trvácnosť

Mnohí klienti si postupom času budujú k svojim poradcom v určitom zmysle až takmer kamarátsky vzťah. Poradca vie všetko o osobných financiách klienta, je svedkom zlomových životných udalostí, asistuje pri veľkých rozhodnutiach a pomáha mu v krízových situáciách. Toto všetko pri online nástrojoch odpadáva.

Na záver

Napriek tomu všetkému my v Hypo Consultingu veríme, že finančné služby cez internet majú svoje miesto. Rozvíjajúca sa technológia nám určite pomôže pri skvalitňovaní služieb pre klientov, rýchle zostavovanie ponúk, online prepočet vhodných riešení podľa vstupných informácií od klienta, bezpapierové podávanie žiadostí o hypotéku alebo ďalšie finančné služby. Myslíme si, že online platformy nenahradí v dohľadnej dobe našu prácu, ale budú jej vhodným doplnkom s skvalitnením.

S nami budete plniť ľuďom sny o bývaní.

Štítky: